In English


Verkko-opetus luo aikaa ja tilaa

Kokonaan verkossa toteutettava opetus on perusteltua kun opintoihin tarvitaan lisää joustoa ajan ja paikan suhteen ja  kun opintoja halutaan kehittää pedagogisesti antamalla opiskelijoille aktiivisempi rooli isossakin ryhmässä. Oppiva yhteisö verkossa saattaa motivoida nuoria aikuisia paremmin kuin luennoilla istuminen.

Verkon avulla on mahdollista tavoittaa suuria osallistujamääriä. Isot verkkokurssit eli mooc:it (massive online open courses) ovat esimerkkejä avoimesta oppimisesta (open educational resources). Mooc:it tarjoavat ilmaisia opiskelumahdollisuuksia ja niiden tarkoituksena on toimia markkinointina ja rekrytointikanavana maksulliseen opetukseen. Mooc on myös kanava viimeiseen tutkimustietoon perustuvalle aikuisten jatkuvalle oppimiselle.

Laadullisesti verkossa opiskelu ei eroa lähiopetuksesta – molemmista löytyy niin hyviä kuin huonoja esimerkkejä. Todennäköisyys onnistuneesta toteutuksesta kasvaa kun verkkokurssin suunnittelee yhteistyössä muiden opettajien ja koulutuksen tukipalveluiden kanssa. Opettajan läsnäolo verkossa on keskeistä ja ohjaus voidaan toteuttaa myös usean ihmisen yhteistyönä. Hyvin toteutettu ohjaus on merkki korkealaatuisesta verkkokurssista.


Vinkit:

Katso miten Kirsi Aaltonen Oulun yliopistosta muutti luentokurssin verkkokurssiksi:

https://unips.fi/pedagogics-in-digital-learning/

 

Ranskassa on ministeriön johdolla kerätty avoimen oppimisen tarjonta yhteen portaaliin: https://teachonline.ca/pockets-innovation/international/available-all-one-portal-featuring-more-34000-open-educational-resources-developed

Helsingin yliopiston avoimen oppimisen opintojaksot: https://mooc.helsinki.fi/

Terveysalan ammattilaisten osaamisen kehittämistä verkossa https://teachonline.ca/pockets-innovation/professional-development