Jos sinulla on moodle kurssi esim. oman oppilaitoksesi Moodle ympäristössä ja haluat siirtää sen Digicampus Moodleen, se voi olla mahdollista, jos moodlen versiot ovat lähellä toisiaan.
Siirto tapahtuu seuraavasti:
- Tee kurssista varmuuskopio ilman käyttäjiä (=ota rasti pois kohdasta Sisällytä osallistujat) ja lataa se itsellesi. Alla tarkempi ohje varmuuskopion tekemiseen.
Jos et pysty tekemään itse kurssista varmuuskopiota, ota yhteyttä oman oppilaitoksesi Moodle tukeen. - Kun saat kurssin varmuuskopion itsellesi, voit opettajana palauttaa varmuuskopioidun kurssin tyhjälle kurssille, mikäli varmuuskopio ei sisällä käyttäjiä. Alla tarkempi palautuksen tekemiseen.
- Mikäli palautus ei onnistu, voit lähettää sen DC tukipalveluun: support(a)digicampus.fi.
Varmuuskopio on usein niin iso, että et voi lähettää sitä sähköpostilla, mutta lähettäminen onnistuu esim. Funet FileSenderillä: https://filesender.funet.fi/
Laita vastaanottajan sähköpostiosoitteeksi tukipalvelun sähköpostiosoite ja kerro viestissä, että haluat siirtää kurssin DC moodleen ja mihin kategoriaan haluat kurssin lisättävän. Palautamme kurssin DC Moodleen, lisäämme sinut opettajaksi kurssille ja lähetämme sinulle kurssin linkin.
Varmuuskopiointi opettajan roolilla
1. Klikkaa kurssin etusivulla kurssin nimen alta olevasta navigaatiosta Lisää -> Kurssin uudelleenkäyttö.
2. Auenneella sivulla klikkaa yläreunan valikko ja valitse Varmuuskopiointi.
3. Tavallisimmin varmuuskopiossa tarvittavat sisällöt ovat oletusarvoisesti valittuna, mutta usein halutaan jättää osallistujat pois varmuuskopiosta. Opettajan roolilla varmuuskopioita otettaessa osallistujat jäävät automaattisesti pois varmuuskopiosta. Voit muuttaa muita valintoja tarpeesi mukaan. Napsauta Seuraava.
4. Voit tarkentaa, mitä sisältöjä haluat mukaan varmuuskopioon. Oletusarvoisesti kaikki ovat valittuina. Poista tarvittaessa tarpeettomat. Huom! Silloin kun varmuuskopioon ei sisällytetä osallistujia näkyy käyttäjädata-sarakkeessa punaisia rukseja, näistä ei tarvitse välittää. Napsauta Seuraava.
5. Näet listan varmuuskopioitavista asioista ja voit nimetä varmuuskopiotiedoston haluamallasi tavalla. Tiedostopäätteen on oltava .mbz. Napsauta sivun alareunassa Suorita varmuuskopiointi.
6. Kopion tekeminen voi kestää kymmenistä sekunneista minuutteihin - tai enemmänkin.
7. Kun varmuuskopiointi on valmis, saat siitä ilmoituksen Varmuuskopio luotiin onnistuneesti. Napsauta Jatka.
8. Sinut ohjataan Palauta -sivulle, jonka osiossa Käyttäjän yksityinen varmuuskopioalue näet uuden varmuuskopiosi.
9. Tallenna varmuuskopiotiedosto oppimisympäristön ulkopuolelle napsauttamalla luodun tiedoston kohdalla Lataa ja valitsemalla sopiva tallennuspaikka.
Varmuuskopion palauttaminen opettajan roolilla
Palauttaaksesi varmuuskopioidun kurssin tyhjälle kurssille, tee näin:
1. Klikkaa kurssin etusivulla kurssin nimen alta olevasta navigaatiosta Lisää -> Kurssin uudelleenkäyttö.
2. Auenneella sivulla klikkaa yläreunan valikko ja valitse Palauta.
3. Lisää varmuuskopiotiedosto vetämällä tiedosto hiirellä pudotusalueelle tai napsauttamalla Valitse tiedosto -painiketta ja hakemalla tiedoston. Kun tiedosto on latautunut Tiedostot kohtaan klikkaa Palauta.
4. Tarkista avautuvalla sivulla palautettavan kurssin tiedot ja sisältö. Napsauta sivun lopussa Jatka.
5. Valitse miten kurssi palautetaan. Vaihtoehtoja ovat:
- Yhdistä varmuuskopioitu kurssi tähän kurssiin
- Poista tämän kurssin sisältö ja palauta
6. Valitse, mitä kurssin yksityiskohtia palautukseen otetaan mukaan ja napsauta Seuraava.
7. Nimeä kurssi ja tee tarjotut valinnat. Valitse mitkä kurssin sisällöt otetaan mukaan ja otetaanko käyttäjätiedot mukaan.Napsauta sivun lopussa Seuraava.
8. Näet esikatselun, joka luettelee valitsemasi asetukset ja sisällöt. Napsauta sivun lopussa Suorita palautus. Palauttaminen voi kestää kymmenistä sekunneista minuutteihin.
9. Saat ilmoituksen Kurssi palautettiin onnistuneesti. Napsauta Jatka. Sinut ohjataan palautetun kurssin etusivulle.