Verkkokurssin tulee olla mahdollisimman saavutettava. Se tarkoittaa, että asioiden tulee olla erilaisten käyttäjien havaittavissa, hallittavissa ja ymmärrettävissä sekä sisällöllisesti että teknisesti. Tekninen saavutettavuus tarkoittaa, että kurssi ja sen sisällöt toimivat monenlaisilla välineillä ja käyttötavoilla. Sisällöllisesti saavutettava kurssi ja sen sisällöt ovat ymmärrettäviä, helposti sisäistettäviä ja käytettäviä.
Tämä ohje auttaa sinua sisällöntuottajana huolehtimaan siitä, että kurssille tuotettu sisältö ja ennen kaikkea opiskelu prosessina ovat mahdollisimman saavutettavia. Toisin sanoen, että ominaisuuksiltaan erilaiset käyttäjät kykenevät hyödyntämään sisältöjä mahdollisimman yhdenvertaisesti ja voivat keskittyä opiskeluun. Taustalla ovat yhdenvertaisuuslaissa määritellyt vastuut edistää yhdenvertaisuutta ja syrjinnän eri muotojen kielto.
Yleiset saavutettavuusperiaatteet
- Helppokäyttöisyys: Varmista, että kaikki kurssimateriaalit ovat helposti löydettävissä ja navigoitavissa.
- Yhdenmukaisuus: Käytä yhdenmukaista asettelua ja muotoilua kaikissa kurssimateriaaleissa.
- Esteettömyys: Huolehdi siitä, että kaikki opiskelijat voivat käyttää kurssin sisältöä, riippumatta heidän fyysisistä tai kognitiivisista rajoitteistaan.
Näin teet kurssistasi saavutettavamman
Kurssin rakenne ja navigointi
- Käytä loogista rakennetta. Jaa kurssisisältö loogisiin ja helposti ymmärrettäviin osiin.
- Käytä otsikkotasoja (H3, H4, H5 jne.) loogisessa järjestyksessä.
- Käytä kuvaavia otsikoita kaikessa (osiot, linkit, tehtävät, aktiviteetit), koska avustusohjelmat lukevat otsikoita ja näin helpotat ymmärtämistä ja navigointia.
- Nimeä linkit kuvaavasti. Linkissä täytyy näkyä mihin ne johdattavat. Jos linkki johdattaa alustan ulkopuoliselle sivulle, linkki laitetaan avautumaan uuteen välilehteen.
- Näppäimistökäytön pitää olla mahdollista, hiiren käyttöön ei saa pakottaa. Raahamiselle täytyy tarjota vaihtoehto.
Tekstin saavutettavuus
- Käytä selkeää, ytimekästä ja helposti ymmärrettävää kieltä. Vältä pitkiä ja monimutkaisia lauseita.
- Huolehdi, että teksti on aina aitoa tekstiä, jolloin sen voi kuunnella ruudunlukijalla.
- Käytä riittävän suurta fonttikokoa ja korkeakontrastisia värejä tekstin ja taustan välillä.
- Vältä pelkkiä värikoodeja. Värejä saa ja kannattaa käyttää tiedon tukemisessa, mutta älä käytä värejä ainoana keinona viestin välittämiseen.
- Vältä turhia muotoiluja.
- Hyödynnä tekstieditorista löytyvää Helppokäyttöisyyden tarkistus -työkalua.
Kuvien ja visuaalisten elementtien saavutettavuus
- Käytä kurssilla sisältöön liittyviä kuvia
- Lisää kuville vaihtoehtoiset tekstit (alt-tekstit), jotka kuvaavat kuvan sisältöä. Mikäli koko kuvausta ei voida antaa, tarjoa sama tieto myös tekstimuodossa. Käytä kuvatekstejä selittämään kuvien ja kaavioiden merkitys.
Videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuus
- Tarjoa videolle vähintään tekstimuotoinen vastine. Suositeltavaa olisi lisätä videoihin tekstitys omana raitana (CC-painike).
- Tarkista, että videollasi ei ole sairauskohtauksia aiheuttavaa välkettä. Jos videolla esiteltävä ilmiö edellyttää välkkeen näyttämistä, siitä pitää varoittaa katsojia hyvissä ajoin.
- Tarjoa äänitiedostoille (esim. podcastit) tekstivastine.
Taulukot
- Huolehdi taulukoiden saavutettavuudesta: taulukossa on olla otsikkorivi ja kaikissa soluissa sisältöä (tyhjässäkin solussa esim. NA, 0 tai -).
- Pidä taulukot mahdollisimman yksinkertaisena ja jaa tarvittaessa monimutkaiset kokonaisuudet useammaksi taulukoksi.
- Testaa taulukon käyttöä ja ymmärrettävyyttä ruudunlukijalla. Harkitse, voisiko taulukon sisällön tarjota myös listoista koostuvana tekstinä. (Tämä voi parantaa tuntuvasti esimerkiksi arviointimatriisien tai aikataulujen ymmärrettävyyttä osalle käyttäjistä.)
Monikielisyys
- Sama kurssi usealla kielellä: Yleensä kannattaa tehdä omat kurssit eri kielisille toteutuksille. Jos haluat samalle kurssille useamman kielen, hyödynnä multilang-toimintoja.
- Kurssin pääkielen voi pakottaa oikeaksi kurssin asetuksista.
Palaute ja jatkuva parantaminen
- Kerää palautetta opiskelijoilta saavutettavuudesta.
- Tee tarvittavia parannuksia palautteen perusteella.